Bár cím úgy hangzik, mintha tényleg kőkemény elveim lennének a kérdésben, azért nem eszik olyan forrón a kását... Arról van szó, hogy a hozzátáplálásnak kb. annyiféle verziója van, ahányan csak beszélnek/írnak róla, rohadt nehéz eligazodni, hogy mi is lenne nekünk a megfelelő, én is úgy ollóztam össze mindehonnan azt, ami nekem szimpatikus volt, és ha nem is elveket, de legalább néhány irányt összeeszkábáltam belőlük magamnak, amiket többé-kevésbé igyekszem betartani. Ehhez hozzácsaptam néhány praktikus megfontolást, amiket az időközben gyűjtött tapasztalatokból szűrtem le, és íme:

 

- hat hónapos korban kezdtem el (de én abban a mázlista helyzetben voltam, hogy volt elég anyatejem)

- az elején nem jó erőltetni a dolgokat: a lányom kemény 3 hétig nem volt hajlandó semmi mást enni, csak reszelt/botmixelt almát, az elején egy kis babavízzel hígítva. És azt se túl lelkesen... Utána már elég volt neki két-három nap, majd 1 alkalom az új ízekhez.

- igyekszem én főzni neki olyan gyakran, amilyen gyakran csak tudok, de nem kötöm fel magam, ha bébikaját kell neki adnom, ami azért előfordul, ha vizsgára készülök, vagy megyünk valahová és nincs kedvem előre lefőzni az egész napi változatos menüt

- még az elején kiválasztottam egy könyvet, amire többé-kevésbé támaszkodhatok (kivéve, hogy én eleve az allergiás étrendeket igyekszem tartani, a "jobb félni..." elvén), másikat ki sem nyitok:) - ez az én esetemben: Devics Józsefné: Csecsemők szakácskönyve - aktualizált kiadás, 2007

- egy éves koráig lehetőség szerint kerülöm a sót és a cukrot, csak, hogy ne szokjon hozzá, de azért nem vasakalaposan (pl. időnként kap olyan bébikaját, amiben van só, sőt volt, hogy olyan savanyú volt az alma, hogy a kiscsaj nem ette meg, amíg nem adtam hozzá icipici gyümölcscukrot)

- igyekszem gluténmentes étrendet tartani 1 éves korig

- az egyetlen, amivel kapcsolatban viszont tényleg vaskalapos vagyok, az a tej. Egy éves koráig még savanyított tejtermékeket sem fog kapni. Nekem a tejérzékenységek a személyes paráim: valahogy nincs kedvem hároméves korában hónapokig tartó macerák során rájönni, hogy az a kis joghurtocska nem kellett volna, köszi, inkább kibírjuk.

- mézet, oljos magvakat és aprómagvas gyümölcsöket sem kap legalább egy éves koráig, szintén az allergiák miatt

- aprószemű gyümölcsöt, magvakat pedig eredeti gömbformájukban nem kap a félrenyelés veszélye miatt

- amikor csak lehet, igyekszem együtt enni a kiscsajjal. A szent cél érdekében állítható magasságú, asztalhoz tehető etetőszéket is beszereztem, és a dolognak határozottan érzékelem is a pozitív hatásait. Tényleg jobbízűen eszik a lány, ha látja, hogy én is eszem, sőt mostanában, ha nála van a kanál, ő is meg akar etetni:)

- erről jut eszembe: ha otthon vagyunk, és nem elsődeges a környezet tisztasága, hagyom kísérletezni a kanállal, hadd fejlődjön a drága gyermek. Az egyetlen szabály, hogy a tányérba kézzel nem nyúlunk. Igen, T/1 - igyekszem én is betartani:)

- nem erőltetem a kaját, majd eszik, ha éhes (nálunk nincs semmi olyan szövődmény, ami ezt indokolná ugyanis)

- mindig tartok otthon ún. hűtőzacskót, ha két adanál több lesz a kaja, adagonként (ez nálunk 9 hónaposan kb. 130-150 gr, de gondolom, ez gyerekenként változó) lefagyasztom a maradékot

- ha egy adag vagy annál kicsit kevesebb marad meg, üres bébikajás üvegben vagy lefóliázva berakom a hűtőbe, 1 vagy egészen friss alapanyagokból akár két napig is simán eláll a kaja. Ha kevesebb, mint egy adag, max. másnap feldúsítom egy kis plusz zöldséggel/gyümölccsel

- kb. az első hónap után mindig van otthon kétféle teljeskiőrlésű bio gabonaféle, amit gyorsan fel tudok főzni (70 ml víz + kb. 3 evőkanál gabona), és a gyerek akár további aprítás nélkül is megkaphatja gyümölcspéppel uzsinak, zöldségpéppel ebédre/vacsira: legtöbbször kölespehely és zabkorpa (ez is gluténtartalmú!)

- kb egy hónap után kezdtem el adni sajtot/húst/halat a főzelékek mellé. A húsból egyszerre fél kilót veszek, felaprítom, megpárolom, majd kis adagokban, kb 3 kockánként hűtőzacskóban lefagyasztom. Halból mélyhűtött tengeri filét veszek, és megbotránkoztató módon előnyben részesítem a panírozottat, amiből sütés után szépen, viszonylag olajmentesen kicsomagolhatom.

- szintén kb egy hónap után kezdtem el a főétkezéshez kicsi kukoricacsíra-olajat önteni (circa fél kupak 1-3 adaghoz)

- és szintén kb. egy hónap után elkezdtem finoman zöldfűszerezni a kajáját

- ha a következők általában vannnak otthon, kis kreativitással tök változatos étrendet lehet biztosítani (mármint amennyire egy ekkorának még igénye lehet:)):

kukoricacsíra-olaj és az említett gabonafélék, rizs és krumpli a sűrítéshez, kétféle az említett fehérjeforrások közül (sajt, hal, valamilyen husi), 3 féle szabadonválasztott, friss vagy fagyasztott gyümölcs (kivéve az aprómagvas allergizálókat) és háromféle szabadonválasztott, friss vagy fagyasztott zöldség

 

Uhh, hosszú lettem, aki ilyen kitartó, annak extrán jó főzőcskét kívánok!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://babamamakaja.blog.hu/api/trackback/id/tr36910839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása